Slimme Beveiligingscamera voor buiten: EufyCam 2 Pro Review

In dit artikel

KlussenKlussen
Arlo Pro 5 - 3 pack

Arlo Pro 5 vs. Pro 4

In de wereld van de beveiligingscamera’s staat Arlo bekend om zijn reeks hoogwaardige producten. Het bedrijf heeft onlangs de Arlo Pro 5 uitgebracht, en als

Read More »

Op zoek naar de beste slimme beveilingscamera om je huis mee te beveiligen? Wellicht zijn de slimme EufyCam 2 Pro camera’s iets voor je. Deze slimme beveiligingscamera voor buiten van Anker (het bedrijf achter Eufy) biedt extreem veel functies voor een relatief lage prijs. Hoe hij precies werkt, wat de functies zijn en wat hij kost lees je allemaal in deze EufyCam 2 Pro Review.

Over Eufy

Eufy is een relatief nieuwe, maar extreem snel groeiende speler in de smarthome markt. Ontwikkeld door het Chinese bedrijf Anker, groeit het gigantisch snel dankzij een groot aantal goede producten voor een scherpe prijs. Waar partijen als Google Nest of Ring al jaren bezig zijn met het ontwikkelen van allerlei smarthome producten op het gebied van camera’s en beveiliging, laat Eufy zien dat het ook goed kan zonder hoge prijzen.

Verkrijgbaar bij

bol.com (€249,00)
coolblue.nl (€297,00)
bcc.nl (€314,10)
Laatste prijs- en voorraad update: 27/04/2024 - 00:04

Verkrijgbaar bij

coolblue.nl (€495,00)
expert.nl (€529,00)
bol.com (€549,00)
Laatste prijs- en voorraad update: 27/04/2024 - 00:05

Eufy vs. Google Nest

Als er een bedrijf is dat al vanaf het begin der tijden de smarthome markt domineert, dan is het Google. Zeker toen Google fabrikant Nest overnam en omdoopte tot ‘Google Nest’, werd het een van de grootste spelers in de markt. De Google Nest camera’s zijn dan ook erg populair. Maar waarom is het dan toch het overwegen waard om met Eufy camera’s aan de slag te gaan?

Dit heeft verschillende redenen, maar de belangrijkste is wat ons betreft het feit dat je voor de Google camera’s een abonnement moet afsluiten als je ze optimaal wilt gebruiken. Dit integenstelling tot de Eufy camera’s, die volledig operationeel zijn zonder een maandelijks terugkerend abonnement. Daarnaast zijn er nog veel meer voordelen aan de EufyCam Pro camera’s, maar daar komen we zometeen op.

Eufy vs. Ring

Anker, het bedrijf achter Eufy, is ook een serieuze concurrent voor Ring. We kennen allemaal de slimme deurbel van Ring, maar wist je dat Ring ook beveiligingscamera’s heeft? De Ring beveiligingscamera’s zijn zeker niet slecht, maar net als bij de Google Nest camera’s loop je al snel tegen het feit aan dat je een maandelijks abonnement moet afsluiten om de producten volledig te gebruiken met de zogenoemde ‘Ring Protect’ pakketten. Zo betaal je voor het basic abonnement 3 euro per maand (of 30 euro per jaar) en voor het plus abonnement 10 euro per maand (of 100 euro per jaar). Wat de exacte gevolgen voor je portemonnee zijn lees je verderop in dit artikel, waar we een uitgebreide vergelijking gaan doen van de verschillende camera’s, abonnementen en functies. Zo kan je de beste afweging maken over welk type camera’s bij jou passen.

Eufycam 2 Pro: Unboxing

De EufyCam 2 Pro is in verschillende pakketten te bestellen. Zo kun je de camera als opzichzelfstaand product kopen, maar je kunt ook een combi deal van vier camera’s kopen. Verder zit in de doos een recorder, stickers en bevestigingsmaterialen. Daarnaast is de doos voorzien van opladers waarmee de camera’s kunt opladen.

Wanneer je de camera’s voor het eerst uit de doos haalt, raden we je aan deze direct aan de bijgeleverde lader te leggen. Let op: er zit wel een USB kabel in de doos, maar geen USB oplaadblok. Overigens is dit wel iets wat je steeds vaker ziet gebeuren, aangezien je over het algemeen je standaard telefoonoplader kunt gebruiken. Dat is bij deze camera’s dus ook het geval. Eufy beloofd dat de Eufycam 2 Pro een accuduur van 365 dagen heeft! Wanneer je je accu dus goed oplaadt voordat je de camera ophangt, ben je over het algemeen voor de rest van het jaar helemaal voorzien.

Installeren van de Eufycam 2 Pro camera’s

Verder zit er in de doos dus ook nog een Eufy basisstation. Deze plaats je in de meterkast, of op een andere centrale plek in het huis.

Tip: Houd er rekening mee dat je al je beelden opneemt op dit basisstation en er geen backup wordt gemaakt in de cloud. Wanneer de recorder wordt meegenomen, zijn je beelden ook weg. Bij voorkeur zet je je basisstation dus in een ruimte achter slot en grendel, bijvoorbeeld in de meterkast met een slot erop.

Het installeren van de camera’s is erg eenvoudig. Als eerste stap download je de app. Vervolgens sluit je het basisstation aan met de bijgeleverde kabels. Maak een account aan in de app en volg je de stappen die daarop volgen. Binnen enkele minuten is de recorder volledig geconfigureerd en kun je de eerste camera aansluiten.

Het aansluiten van je eerste camera is ook een kwestie van enkele minuten. In de app geef je aan dat je een nieuw apparaat wilt toevoegen. Vervolgens zie je een lijst van alle producten van Eufy. Selecteer jouw camera (in dit geval de Eufycam 2 Pro) en druk op toevoegen. Het is belangrijk om de camera in de buurt te houden (maximaal 1 meter) van het basisstation. Wanneer de app het aangeeft, druk je op de zogenaamde ‘SYNC’ knop op de camera, wacht je een paar seconden en klaar ben je! Je hoort een piepje, waarna een vrouwenstem zegt dat de camera succesvol gekoppeld is.

Nu is het enkel nog een kwestie van het ophangen van de camera.

Ophangen van de camera’s

Het ophangen van deze slimme beveiligingscamera voor buiten kan op twee manieren. In beide gevallen schroef je een mount op het oppervlak waar je de camera wilt ophangen, bijvoorbeeld de muur, dakgoot of plafond. Je hebt de keuze om een sterke magnetische bal te schroeven, waarna je de camera er enkel nog tegenaan hoeft te klikken en kunt stellen. Deze magneet is zeer sterk en houdt de camera goed op z’n plek. De andere optie is om een verstelbare mount met schroefdraad te gebruiken. Ook dit is een zeer stevige mount, alleen is het iets meer gedoe om de camera goed te bevestigen. Echter moeten we erbij zeggen dat dit echt om een halve minuut extra werk gaat. We hebben de camera’s zelf met beide mounts opgehangen en beide montageprocessen verliepen erg soepel.

Verkrijgbaar bij

bol.com (€249,00)
coolblue.nl (€297,00)
bcc.nl (€314,10)

Verkrijgbaar bij

coolblue.nl (€495,00)
expert.nl (€529,00)
bol.com (€549,00)

365 dagen batterij

De camera’s hebben een gigantische accu en Eufy beloofd een batterijduur van 365 dagen. Je hoeft de camera’s dus maar 1 keer per jaar even op te laden, waarna je weer een jaar bent voorzien van hoge kwaliteit camerabeveiliging. Wel moet hier een kleine kanttekening bij gemaakt worden. De 365 dagen die Eufy beloofd is gebaseerd op een gemiddeld gebruik van 5 opnames per dag. Hierbij is het goed om te weten dat de camera iedere keer opneemt als hij beweging ziet. Wel kun je specifieke bewegingszones aangeven, waardoor de camera niet elke auto langs een drukke weg opneemt. Weet je dus nu al zeker dat je minimaal 20 keer per dag een opname gaat maken, dan is het goed om te weten dat je batterij gemiddeld wat vaker opgeladen moet worden dan een keer per jaar. De andere kant van het verhaal blijft natuurlijk dat dit geldt voor iedere camera die werkt op batterijen. Heb je geen zin om de camera op te moeten laden? Dan zul je moeten overwegen om naar een bedraad systeem te kijken. Wellicht zijn de camera’s van Ring of van Reolink dan wat voor je.

Beeldkwaliteit van de Eufycam 2 Pro

Laten we het dan nog even hebben over een van de belangrijkste dingen van een beveiligingscamera: de beeldkwaliteit. Die is zeer goed! De camera beschikt over een 2K resolutie, waardoor je haarscherp kunt opnemen en ook prima kunt inzoomen. Wij hebben een camera op de oprit gehangen en kunnen tot een meter of 10 de kentekens van auto’s lezen. Verder wordt er naast goed beeld, ook geluid opgenomen. Sterker nog, de camera’s beschikken over 2-way audio, wat inhoudt dat je via je telefoon in gesprek kunt met wie er voor de deur staat.

ALARM! op deze slimme beveiligingscamera voor buiten

Ja, je leest het goed. Deze camera’s zijn ook voorzien van een alarm. Door de speaker die je ook gebruikt voor 2-way audio (en zo met elkaar te praten), kan je ook een hard alarm laten klinken. Deze kun je zowel automatisch laten afgaan, maar ook handmatig wanneer je via de app ziet dat er iets niet klopt.

Dit is wat de camera’s o.a. zo slim maakt. Doordat je via de app je locatie kunt delen, weten de camera’s wanneer jij of je medebewoners wel of niet thuis zijn. Ben je niet thuis, dan heb je dus de mogelijkheid om het alarm er automatisch op te zetten. Uiteraard ontvang je ook direct meldingen op je telefoon zodra het alarm getriggerd wordt.

Overigens is dit nog verder uit te breiden met het volledige alarm van Eufy, met onder andere deur- en raamsensoren, een keypad waar je een alarmcode op kunt invoeren en bewegingssensoren.

Meer informatie over de beveiligingsset van Eufy lees je hier >>>

Eufy vs. Google Nest vs. Ring

In onderstaande tabel hebben we even een snelle rekensom voor je gemaakt. Sommige camera’s bieden namelijk iets meer functionaliteiten, of lijken in eerste instantie goedkoper door de lagere aanschafprijs. Echter krijg je meestal pas toegang tot alle functionaliteiten wanneer je een abonnement afsluit. Bij Google Nest en Ring kosten deze abonnementen precies 100 euro per jaar.

Eufy heeft daarentegen geen abonnementen. Laten we er voor het gemak van uit gaan dat je geen beveiligingscamera’s koopt om 1 maand op te hangen, maar dat je ze het liefste (minimaal) 5 jaar gebruikt. Dan zie je dat de kosten flink oplopen als je niet voor Eufy kiest.

KostenEufyGoogle NestRing
Aanschaf 2 camera’s349.- euro329.- euro359.- euro
Jaarabonnement0.- euro100.- euro100.- euro
Kosten na 1 jaar349.- euro429.- euro459.- euro
Kosten na 3 jaar349.- euro629.- euro659.- euro
Kosten na 5 jaar349.- euro829.- euro859.- euro

De beste slimme beveiligingscamera voor buiten?

Is de Eufycam 2 Pro dan de beste slimme beveiligingscamera voor buiten? Wij zijn van mening van wel. Het is een goed en robuust product dat zeer stabiel werkt. In de maanden dat wij de camera’s hebben getest is er nooit een probleem geweest. Maar, het grootste voordeel vinden wij de fantastische prijs/kwaliteit verhouding. Nee, het heeft niet exact dezelfde functies als bijvoorbeeld de gezichtsherkenning van Google Nest, maar dat lijkt ons ook niet 829.- voor 5 jaar waard.

Wil je meer weten over de Eufycam 2 Pro? Lees dan hier alle technische specificaties, of klik hier.

Bekijk de Eufycam 2 Pro camera’s hieronder:

Verkrijgbaar bij